کرونای جهش یافته انگلیسی

کرونای جهش یافته انگلیسی

یکشنبه، 23 مرداد ماه 1401

ویروس SARS-CoV2 به سرعت تغییر نمی کند ولی از زمان همه گیری COVID-19 ، چندین گزارش از بروز انواع جدید آن در نقاط مختلف جهان به چاپ رسیده است. در حال حاضر، اطلاعات حاکی از آن است که هیچیک از این انواع باعث ایجاد بیماری شدیدتر یا کشندگی بیشتر نمی شود و تغییرات ایجاد شده اثر عمده ای بر کارهای تشخیصی، درمانی ندارد. همچنین پس از ابتلاء به هر نوع از ویروس، ایمنی در مقابل انواع دیگر نیز ایجاد می شود. انواع مهم ویروس SARS-CoV2 به شرح زیر می باشد:

  • نوع با جایگزینی D614G در ژن رمزگذار پروتئین S در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه ۲۰۲۰ ظاهر شد. طی یک دوره چند ماهه ، این نوع جایگزین سویه اولیه ووهان چین شد و تا ژوئن ۲۰۲۰ به شکل غالب ویروس در حال گردش در سطح جهان تبدیل شد. این سویه با جایگزینی D614G باعث افزایش عفونت و انتقال میشود ولیکن باعث بیماری شدیدتر نمی شود و اثری بر کارهای تشخیصی، درمانی و واکسن ندارد.
  • در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ ، وزارت بهداشت انگلستان گزارش داد که نوعی جدیدی از ویروس با عنوان SARS-CoV-2 VOC  (نوع نگران کننده) در آن کشور پدید آمده است. این نوع در ابتدا در جنوب شرقی انگلیس در شهر کنت ظاهر شد، اما در عرض چند هفته سایر انواع ویروس در این منطقه جغرافیایی را جایگزین نمود. مشاههدات بالینی حاکی از آن است که قابلیت انتقال این نوع از ویروس افزایش یافته است. با این حال ، تغییری در شدت بیماری، یا وقوع عفونت مجدد ایجاد نشده است.  
  • در ۱۸ دسامبر ، وزارت بهداشت آفریقای جنوبی از کشف نوع جدیدی از SARS-CoV-2 خبر دادند که به سرعت در سه استان آفریقای جنوبی در حال گسترش است. در ویروس نوع آفریقای جنوبی به دلیل داشتن جهش N501Y که مشترک با ویروس فوق (انگلیس) می باشد به صورت V2 (ورژن ۲) نامگذاری شد. مطالعات اولیه نشان می دهد که این نوع با بار ویروسی بالاتر همراه است و ممکن است قابلیت انتقال بیشتری نسبت به بقیه انواع داشته باشد.
منبع: سازمان بهداشت جهانی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.